Jakże ogromną siłę ma modlitwa dziecka! - Bł. Jan Paweł II

Przedszkole w ruchu

Informujemy, że nasze przedszkole otrzymało tytuł Przedszkola w ruchu za uczestnictwo w Ogólnopolskiej akcji "Ćwiczyć każdy może" 

Akcja "Ćwiczyć każdy może"

W roku szkolnym 2013/2014 nasze przedszkole przystąpiło do Akcji
"Ćwiczyć każdy może" prowadzonej w ramach Roku Szkoły/Przedszkola w Ruchu. Organizatorem akcji jest Ministerstwo Edukacji Narodowej, a organem wspierającym Ośrodek Rozwoju Edukacji.


W ramach akcji zrealizowaliśmy następujące obszary:

OBSZAR 1 zajęcia edukacyjne organizowane w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego

Wszystkie dzieci z przedszkola regularnie i bardzo chętnie uczestniczą we wszystkich formach zajęć wychowania fizycznego prowadzonych przez nauczycielki.
     W przedszkolu wspieramy rozwój aktywności ruchowej dziecka poprzez:
     - długi czas spędzany na świeżym powietrzu (zajęcia zorganizowane,
        spontaniczne zabawy)
     - organizowane zajęcia z ciekawymi pomocami,
     - tworzenie miłej, serdecznej atmosfery,
     - docenianie wysiłku dzieci i chwalenie ich za uzyskane rezultaty.

Scenariusz zajęć nr 1:

Temat: "W balonowym mieście".

Cele główne:
- budowanie poczucia własnej wartości u dzieci poprzez ruch,
- nabywanie i kształtowanie umiejętności koordynacji ruchowej.

Cele szczegółowe: (dziecko)
- umie okazywać zaufanie osobie, z którą współpracuje,
- umie poruszać się w rytm muzyki,
- umie nawiązywać dialog dzięki wspólnej zabawie ruchowej.

Metody:czynna (zadania stawiane do wykonania), słowna (objaśnienia)

Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne:balony, folia malarska, taśma z nagraną muzyką

Przebieg:

1. Boogie-woogie - zabawa ze śpiewem na powitanie. 

2. Zabawa "Ozdób swój balonik" - dzieci ozdabiają mazakami swój balon, po czym wybrane dzieci opowiadają historię swojego balona.

3. Zabawa z balonami przy utworze W.A. Mozarta "Czarodziejski flet". Podbijanie balonów naprzemiennie ręką, oraz kciukiem. 

4. Zabawa "W krainie balonów". Na dywanie leżą balony, dzieci przechodzą na czworakach pomiędzy nimi. 

5. Zabawa "Rób to, co ja". Dzieci siedzą w kole po turecku, każdy trzyma balon pomiędzy nogami. Nauczyciel pokazuje rytm np. uderzamy w balon, kolana, balon, kolana itd., a dzieci go powtarzają. Utrudnienie zabawy polega polega na wprowadzeniu dodatkowych elementów, np. uderzamy w balon, kolana, klaszczemy w dłonie.

6. Zabawa "Taniec z balonami". Dzieci dobierają się parami. Para odwraca się przodem do siebie i stara się utrzymać balon pomiędzy sobą jak najdłużej. 

7. Zabawa w trzyosobowych grupach. W trakcie trwania muzyki dzieci podbijają balon. Wygrywa ta grupa, która najdłużej utrzyma balon w powietrzu. 

8. Dwie drużyny, które dostają balony w dwóch kolorach. Kolor jest przypisany drużynie. Na hasło nauczyciela dzieci przebijają balony na strony przeciwnika. Wygrywa ta drużyna, na polu której znajduje się najwięcej balonów przeciwnika. 

9. Zabawa "Pękający balonik". Zadaniem dwóch drużyn jest siadanie na baloniku, tak aby balonik pękł. Wygrywa drużyna, która w określonym czasie nazbiera jak najwięcej pękniętych baloników.

10. Zabawa relaksacyjna "Tsunami". Do tej zabawy potrzebna jest duża folia malarska. Odpowiednia ilość dzieci ustawia się wokół prostokątnej folii, reszta wchodzi pod folię, na której znajdują się balony. Zadaniem dzieci jest utrzymanie baloników na folii. Następuje zamiana miejsc. 

11. Zakończenie zajęć i nagrodzenie dzieci lizakami za aktywny udział w zajęciu.

Scenariusz zajęć nr 2:

Temat: "Tęczowe zabawy z chustą".

Cele główne:

- rozwijanie sprawności ruchowej,
- utrwalenie nazw kolorów podstawowych.

Cele szczegółowe: (dziecko)
- rozwija ekspresję ruchową,
- wzbogaca doświadczenia ruchowe,
- nazywa prawidłowo kolory,
- czerpie radość z zabawy w grupie,
- ćwiczy refleks i spostrzegawczość.

Metody: zabawowo - naśladowcza, zadaniowa

Formy: zbiorowa

Środki dydaktyczne: chusta animacyjna, piłka.

Miejsce: ogród przedszkolny

Przebieg:

1. Przywitanie, podanie celu zajęcia oraz omówienie zasad bezpiecznej zabawy.

2. Marsz w różnych kierunkach - dzieci na sygnał maszerują po wyznaczonym terenie w wybranych przez siebie kierunkach.

3. "Dobierz sobie parę" - dzieci biegają w różnych kierunkach, na sygnał nauczyciela dobierają się w pary. Jedno dziecko z pary "rzeźbi" - modeluje z ciała drugiego różne pozycje. 

4. "Traf w kolor" - chusta animacyjna leży na trawie, wytypowane dzieci muszą trafić piłką w podany przez nauczyciela kolor.

5. "Kolorowa karuzela" - dzieci trzymając prawą ręką chustę biegną po obwodzie koła, na sygnał zmiana rąk i kierunku ruchu.

6. "Kopnij piłkę" - dzieci trzymając chustę na wysokości pasa kopią piłkę po trawie nie widząc jej.

7. "Piłka hop" - piłka znajduje się na chuście, dzieci wykonują takie ruchy, aby wybić piłkę w górę i nie dać jej wypaść poza chustę.

8. "Cisza - sztorm" - dzieci biegnąc unoszą lub opuszczają chustę wg poleceń nauczyciela.

9. "Kogo brakuje" - dzieci unoszą chustę w górę, a nauczyciela wyznacza dziecko, które wchodzi pod chustę, kiedy opada. Pozostali odgadują kogo nie ma. 

10. "Zmiana miejsc" - dzieci chodzą unosząc i opuszczając chustę na sygnał nauczyciela wybierane kolory zamieniają się miejscami. 

11. "Spadochron" - dzieci na polecenie nauczyciela wyrzucają równocześnie chustę jak najwyżej i czekają robiąc mniejsze koło, aż opadnie. Osoba, której spadochron nie zakuje odpada z zabawy.

12. "Szalona fala" - dzieci biegnąc po kolei unoszą chustę w górę.

13. "Spacer po plaży" - Swobodny marsz z chustą i  ćwiczenia oddechowe.

14. Wspólne składanie chusty.

15. Podsumowanie i zakończenie zajęć.

Poniżej link do filmiku przedstawiającego zabawy z chustą animacyjną i balonami.

https://www.youtube.com/watch?v=nooHRuWr7W4

          

       



OBSZAR NR 3 Edukacja zdrowotna

Edukacja zdrowotna w naszym przedszkolu jest procesem, w którym dzieci nabywają umiejętność dbania o zdrowie własne i innych. Staramy się więc by była ona obecna w życiu dzieci na co dzień. Realizując zagadnienia związane z edukacją zdrowotną dostarczamy wiedzę na temat zdrowego odżywiania, korzystnych i szkodliwych czynników dla organizmu, roli ruchu w życiu człowieka, kształtujemy odpowiednie postawy i nawyki wobec zabiegów zdrowotnych, uczymy odpowiedzialności za  zdrowie i bezpieczeństwo własne i środowiska.

Realizację zadania z obszaru edukacji zdrowotnej rozpoczęliśmy pogadanką na temat roli aktywności ruchowej w życiu człowieka, a także innych czynników składających się na zdrowy styl życia. Następnie udaliśmy się na  wycieczką do sklepu spożywczego, która umożliwiła grupie dzieci zakupienie i wybranie zdrowych produktów potrzebnych do wykonania kanapek. W trakcie zajęć dzieci utrwaliły wiedzę na temat przygotowywania zdrowych posiłków i przypomniały zasady bezpiecznego posługiwania się nożem. Najwięcej frajdy sprawiło dzieciom wykonanie zdrowych, kolorowych kanapek, którymi z wielką radością częstowały swoich kolegów (podczas podwieczorku) i Rodziców, którzy odbierali ich z przedszkola.

Scenariusz zajęć nr 1:

Temat: Kulinarne podróże – robimy zdrowe kanapki.

Cele główne:

- uświadomienie dzieciom potrzeby dbania o własne zdrowie,
- rozwijanie umiejętności samodzielnego przygotowania kanapek,
- kształtowanie u dzieci zdrowych nawyków żywieniowych,
- dbanie o higienę i bezpieczeństwo podczas sporządzania posiłków.

Cele szczegółowe: (dziecko)

- wie jaką rolę pełni aktywność ruchowa i zdrowe odżywianie w życiu człowieka,
- wypowiada się na temat swoich ulubionych potraw,
- rozpoznaje i nazywa produkty, z których będą przygotowywane kanapki,
- wie, jakie produkty są zdrowe, a jakie nie powinno się często spożywać,
- potrafi samodzielnie wykonać wiosenne kanapki zachowując wcześniej poznane zasady BHP,
- zachowuje higienę i bezpieczeństwo podczas przygotowywania kanapek.

Metody pracy: słowna (rozmowa kierowana, objaśnienie), oglądowa: (pokaz składników kanapek), czynna (praktycznych działań)

Formy: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: produkty zdrowe i niezdrowe, produkty niezbędne do wykonania kanapek, plastikowe nożyki, deski, fartuszki, chusteczki na głowę

Przebieg:

1. Zabawa „Powitanka”. Nauczyciel mówi: „Witam wszystkich, którzy lubią… (np. marchewkę, jabłka, jogurt itp.). Dzieci, które czują się powitane machają do nauczyciela. Podanie celu zajęć.

2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich ulubionych potraw; próby wyjaśniania, dlaczego one im najbardziej smakują.

3. Pogadanka na temat roli aktywności ruchowej w życiu człowieka, a także innych czynników składających się na zdrowy styl życia.

3.  Zabawa „Magiczny worek” – wybrane dzieci podchodzą i wyciągają z worka różne produkty, następnie starają się powiedzieć czy wylosowany produkt jest zdrowy. Krótka pogadanka na temat zdrowego odżywiania i jego znaczenia dla zdrowia.

4. Przypomnienie nazw przygotowanych i pokrojonych przez nauczyciela produktów: chleb, masło, pomidor, ogórek, papryka, jajko ugotowane na twardo, sałata, ser żółty, wędlina, szczypiorek, natka pietruszki.

5. Wykonanie kanapek. Przypomnienie o przestrzeganiu zasad higieny  przed przygotowywaniem posiłków- odpowiednie przygotowanie miejsca, w którym będzie przygotowywany posiłek, umycie rąk, założenie fartuszków, chusteczek na głowę. Uwrażliwienie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa podczas wykonywania kanapek.

6. Degustacja przygotowanych kanapek – wypowiedzi dzieci na temat smaku kanapek. Poczęstowanie wykonanymi kanapkami kolegów z drugiej grupy oraz rodziców.

7. Podsumowanie zdobytych wiadomości quizem z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.

Nasze przedszkolaki bardzo lubią różnego rodzaju kulinarne przygody, w związku z tym zrobiliśmy także pyszną i zdrową sałatkę owocową. Przygotowanie sałatki poprzedziła krótka pogadanka przypominająca wpływ odżywiania na zdrowie i samopoczucie człowieka. Przypomnieliśmy również o zachowaniu bezpieczeństwa oraz higieny. Dzieci z zapałem kroiły jabłka, mandarynki, banany, kiwi, oraz winogrona. Witaminowa sałatka wyszła bardzo dobra, wszyscy z apetytem ją zajadali.

A oto link do filmiku z wykonywania sałatki oraz kilka zdjęć

https://www.youtube.com/watch?v=uBoMXQ9kTMg&featur...

     

      

              

Scenariusz zajęć nr 2:

Temat: "Zabawy z obręczą". 

Cel główny:
- rozwijanie umiejętności bezpiecznego poruszania się podczas zabaw ruchowych na powietrzu. 

Cele operacyjne: (dziecko)
- porusza się po wyznaczonym terenie w ogrodzie,
- reaguje na sygnał słowny, 
-biega w różnych kierunkach bez potrącania innych,
- stosuje zasady rywalizacji. 

Metody: zabawowo - naśladowcza, zadaniowa 

Formy: zbiorowa, indywidualna 

Środki dydaktyczne: zdeformowane obręcze, plastikowy samolot, piłka 

Przebieg:
1. Przywitanie grupy, podanie celu zajęcia. 

2. Przypomnienie zasad zachowania się w czasie zajęć w ogrodzie. 

3. Rozgrzewka - dzieci wykonują 10 przysiadów, 10 podskoków na prawej nodze, 10 podskoków na lewej nodze, bieg w miejscu, ruchy ramion do przodu, ruchy ramion do tyłu, skłony do przodu. 

4. Zabawa "Słoneczko" - ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci w pozycji kucznej, głowy schowane, na sygnał nauczyciela powoli podnoszą się, prostują, wyciągają ramiona w górę i przechodzą 5 kroków. 

5. Zabawa "Ukłon"- dzieci poruszają się w dowolny sposób w różnych kierunkach na wyznaczonym obszarze ogrodu, na sygnał kłaniają się najbliżej stojącej osobie. 

6. Zabawa "Złap swoją parę" - dzieci biegają swobodnie po określonym terenie, na sygnał dobierają się parami. Po kilku powtórzeniach zabawy dzieci pozostają w parach na dalszą część ćwiczeń. 

7. Zabawa "Przenieś jajko" - dzieci ustawione parami w dwóch rzędach biegną parami z obręczą w środku do wyznaczonego punktu. 

8. Zabawa "Rzut kołem" - dzieci podzielone na dwa zespoły rzucają nieforemnym kołem, próbując trafić w stery samolotu. 

9. Przejdź przez obręcz" - dzieci jak najszybciej próbują przejść przez obręcz, zabrać ją i oddać koledze z zespołu. 

10. Zabawa z elementami toczenia - dzieci próbują jak najszybciej do samolotu tocząc zdeformowaną obręcz prawą ręką po trawie, a potem lewą ręką. 

11. Marsz po obwodzie koła i ćwiczenia oddechowe. 

12. Omówienie zajęć i wyłonienie zwycięzców. Krótka pogadanka przypominająca rolę aktywności ruchowej w życiu człowieka. 

13. Rozdanie nagród i pożegnanie.

Poniżej video z zabaw na świeżym powietrzu

https://www.youtube.com/watch?v=1Q0jY1GGHNk


OBSZAR NR 6 zajęcia zorganizowane

W ramach obszaru nr 6 nasze przedszkole zorganizowało spotkanie z panem Strażakiem, który przeprowadził pogadankę na temat stosowania zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej i nie tylko. Dzieci wspólnie z zaproszonym gościem starały się omówić sposoby postępowania w sytuacjach zagrożenia. Pan strażak przypomniał numery alarmowe, oraz co należy zrobić, gdy zdarzy się wypadek.

Dzieci udały się również do Gminnej Siłowni gdzie pan Instruktor zapoznał ich ze sprzętami tam się znajdującymi. Chętne osoby miały możliwość skorzystania z różnych przyborów i sprzętów do ćwiczeń wzmacniających ciało.  Podczas spotkania z Instruktorem  dzieci dowiedziały się o wielkim znaczeniu ruchu dla zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Przekonały się, iż aktywność ruchowa to wysiłek fizyczny umożliwiający świetną zabawę, a także ważny element zdrowego stylu życia.

Nasze przedszkolaki miały szansę spróbować swoich umiejętności sportowych w zorganizowanym konkursie (zawodach sportowych). Zawody rozpoczęły się rozgrzewką w postaci zabaw i ćwiczeń gimnastycznych, po czym dzieci zostały podzielone na dwa zespoły rywalizujące ze sobą. Zorganizowane zabawy i ćwiczenia pozwoliły zauważyć, że wprowadzenie elementów współzawodnictwa zachęciło dzieci do osiągania lepszych wyników, pobudziło ich ambicje. Wszyscy świetnie się bawili.  Ruch, a przy tym rywalizacja przyniosły im wiele satysfakcji. Po skończonych zawodach przedszkolaki dostały nagrody w postaci zdrowych jogurtów i owoców.

Link do krótkiego filmiku obrazującego realizację zadań z tego obszaru

https://www.youtube.com/watch?v=crUJastqQBI&featur...


OBSZAR NR 8 aktywność w gronie rodziny

W ramach obszaru 8 zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu "Taneczny Dzień Kobiet" z udziałem Rodziców. Dzieci wraz ze swoimi mamami chętnie rozciągali ciało podczas ćwiczeń aerobowych. Następnie dzieci uczyły swoich rodziców tańca "Choco - choco". Swobodny taniec pozwolił na integrację wszystkich uczestników i sprawił wszystkim dużo radości. Zajęcia pokazały jak ważne jest aktywne spędzanie czasu z dzieckiem i wspólne uczenie się. Rodzice i dzieci po wspólnej zabawie, już planowali - sportowy Dzień Rodziny, który co roku odbywa się na przełomie czerwca i lipca w naszym przedszkolu.

Taniec Choco - choco z Rodzicami

https://www.youtube.com/watch?v=nVupicRhbDo

Aerobik z Rodzicami

https://www.youtube.com/watch?v=v0kL6zaFE-s&featur...


Kontynuując założenia programu "Ćwiczyć każdy może" w dalszym ciągu nasze przedszkolaki rozwijają się ruchowo podczas zabaw na świeżym powietrzu.

      

        


Poniżej galeria zdjęć z całej akcji

5432
1192
7124
Strona: 1 2 3 4 5 6

Wydarzenia

«

Sierpień 2018

»
NdPnWtŚrCzwPtSob
     1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Losowe zdjęcie