Inni specjaliści
mgr Anna Cagara
oligofrenopedagog, surdopedagog, terapeuta zaburzeń autyzmu i zespołu Aspergera
Oligofrenopedagog: to specjalista od pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonej. Oligofrenopedagog to przede wszystkim osoba, która łączy specjalistyczną wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej z wrażliwością, cierpliwością, empatią i powołaniem.
Główne cele i zadania oligofrenopedagoga:
1. Wyznaczenie możliwości rozwojowych, ustalenie celów i zadań wychowawczych.
2. Ukierunkowanie procesu rewalidacji w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego dziecka.
3. Dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktyczno – wychowawczych.
4. Wsparcie autonomii i niezależności dziecka.
5. Dążenie do osiągnięcia maksymalnego, wszechstronnego rozwoju podopiecznego.
6. Praktyczne przygotowanie do funkcjonowania jednostkowego i społecznego.
7. Wsparcie dla rodziców w formie konsultacji i porad.
Surdopedagog: to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, uczeniem, terapią oraz wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży słabosłyszącej i niesłyszącej.
Do jego zadań należy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych o charakterze indywidualnym z dzieckiem słabosłyszącym lub niesłyszącym. Surdopedagog podejmuje także działania korekcyjne zmierzające do usuwania wad i zaburzeń mowy i jej doskonalenia. W planowaniu programu terapii kieruje się on bieżącymi potrzebami i możliwościami dziecka. Wspiera rodzinę w procesie wdydaktycznym i wychowawczym.
Do dwóch podstawowych zadań surdopedagoga należy:
- przywracaniem sprawności słuchu na tyle, na ile to możliwe,
- przywracanie sprawności psychicznej przez stymulowania rozwoju procesów poznawczych, mimo zaburzenia słyszenia,
- stymulowanie pozostałych zmysłów,
- prowadzeniem treningu słuchowego, językowego i komunikacyjnego,
- poszerzanie zasobu rozumianych słów oraz stymulowanie ekspresji mowy dziecka, która z powodu dysfunkcji słuchu jest zniekształcona.
Oddziaływanie surdopedagogiczne ułatwia dziecku z niedosłuchem prawidłowe rozumienie znaczenia komunikatów werbalnych i awerbalnych kierowanych do niego i ich adekwatnym interpretowaniu.
W roku szkolnym 2022/2023 prowadzę zajęcia poznawcze i korekcyjno- kompensacyjne.
Cele zajęć poznawczych:
- systematyczne poszerzanie wiedzy o świecie,
- nauka logicznego myślenia,
- stymulowanie rozwoju mowy, poszerzanie zasobu słownictwa.
- ćwiczenia pamięci i koncentracji uwagi,
- usprawnianie zmysłów i wykorzystywanie ich w poznawaniu świata,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie,
- usprawnianie małej motoryki,
- ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni,
- edukacja matematyczna poprzez gry i zabawy,
- ćwiczenia przygotowujące do nauki czytania i pisania.
Aktualności

Dzień wróbla
Grupa Zerówki w ramach realizowanego projektu edukacyjnego "Wróbelka Elemelka poznajemy...", świętowała Dzień Wróbla. 🐦To doskonała okazja aby posłuchać radosnego ćwierkania wróbli w słoneczny dzień czy wypatrzeć małe wesołe ptaszki krzątające się na placach i ulicach w poszukiwaniu okruszków [...]2023-03-24
Więcej
Pierwszy dzień wiosny
W pierwszy dzień Wiosny dzieci przybyły do przedszkola w radosnych nastrojach. Piękne i kolorowe stroje, wiosenne emblematy miały zaakcentować nową porę roku [...]2023-03-22
Więcej
Spotkanie z pszczelarzem
Dziś dzieci z naszego przedszkola, ze wszystkich grup wiekowych uczestniczyły w warsztatach pszczelarskich.🐝🐝Zajęcia te miały na celu zapoznanie naszych przedszkolaków z życiem pszczół i ich ogromną rolą jaką pełnią w środowisku naturalnym [...]2023-03-21
Więcej