POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEGAGOGICZNA

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w naszym przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i w środowisku społecznym.

W naszym przedszkolu realizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej w ramach orzeczenia o kształceniu specjalnym lub  opinii psychologiczno - pedagogicznej ma charakter indywidualnej terapii.

Pomocą psychologiczno–pedagogiczną objęte mogą być dzieci m.in.:

  • z niepełnosprawnością,
  •  ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,
  • chorobą przewlekłą,
  • doświadczający niepowodzeń edukacyjnych,
  • z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych
  • z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Korzystanie z pomocy psychologiczno–pedagogicznej jest:dobrowolne i bezpłatne,

 Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszym przedszkolu: 

  1. Terapeuta pedagogiczny
  2.  Logopeda 
  3. Terapeuta integracji sensorycznej
  4. Pedagog TUS,
  5. Pedagog od zaburzeń autyzmu i zespołu aspergera
  6. Psycholog
  7. Pedagog specjalny

Formy pomocy psychologiczno–pedagogicznej w naszym przedszkolu
Dla rodziców: 

  • rozmowy
  • porady 
  • konsultacje

Dla przedszkolaków: 

  • zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
  • zajęcia logopedyczne
  • zajęcia z pedagogiem rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
  • zajęcia z terapeutą integracji sensorycznej

W naszym przedszkolu prowadzimy bezpłatne zajęcia Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka.

Wczesne wspomaganie rozwoju to wsparcie dzieci z niepełnosprawnością i zagrożonych niepełnosprawnością. 

Wczesne wspomaganie rozwoju jest wskazane szczególnie u dzieci

  • z zaburzeniami rozwojowymi
  • z zespołami genetycznymi
  •  z autyzmem 
  • z niepełnosprawnością ruchową
  • niepełnosprawnością intelektualną

Nasza oferta indywidualnych, bezpłatnych zajęć terapeutycznych w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka obejmuje:

- terapię psychologiczną

- terapię pedagogiczną

- terapię logopedyczną

- fizjoterapię (rehabilitację ruchową)

- terapię integracji sensorycznej i terapię ręki

Warunkiem korzystania z zajęć jest posiadanie przez dziecko opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez publiczną  Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Sandomierzu.

Zajęcia WWR prowadzą wykwalifikowani terapeuci z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Dzięki temu, że terapia prowadzona jest indywidualnie, możemy dostosować jej tempo i program do potrzeb dziecka, co pozwala uzyskać widoczne efekty terapii.

Nasi Specjaliści :  LOGOPEDA

MGR MARTA CUKIERSKA

MGR URSZULA SADOWSKA

MGR KATARZYNA CIACH

Logopedia u nas jest fajna. Nauczyciel logopeda w naszym przedszkolu prowadzi wspomaganie rozwoju dziecka w następujących obszarach:

1. Profilaktyka -zapobieganie powstawaniu wad wymowy i czuwanie nad jej prawidłowym rozwojem

2. Diagnostyka - rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych

3. Terapia - pomoc w przezwyciężaniu problemów dzieciom mających trudności z mówieniem, rozumieniem, pisaniem i czytaniem, zrealizowanie zaleceń PPP w Sandomierzu.

4. Wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.

Opieka logopedyczna to prowadzenie indywidualnych oraz grupowych  zajęć logopedycznych. Badanie mowy przeprowadzamy na początku roku szkolnego we wrześniu, aby w październiku rozpocząć zajęcia logopedyczne. 

TERAPEUTA INTEGRACJI SENSORYCZNEJ - MGR JOLANTA KWAPIŃSKA

Terapia jest dla dziecka bardzo atrakcyjna, gdyż ma charakter wesołej zabawy ruchowej, w jej trakcie dostarczane są dziecku takie bodźce, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. Zajęcia odbywają się w sali wyposażonej w specjalistyczny sprzęt i pomoce do stymulacji wszystkich systemów zmysłowych. Terapeuta przygotowuje dla każdego dziecka indywidualny program dostosowany do jego potrzeb. Metoda SI wykorzystywana jest w pracy z dziećmi autystycznymi,  z ADHD oraz posiadającymi zalecenia z PPP w Sandomierzu.

TERAPEUTA PEDAGOGICZNY- MGR MARTA CUKIERSKA, MGR ILONA GILEWSKA

Celem prowadzonej w przedszkolu terapii pedagogicznej jest

  • stymulowanie rozwoju dziecka 
  • usprawnianie rozwoju funkcji psycho – motorycznych
  • wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
  • eliminowanie niepowodzeń  poprzez różne techniki
  • eliminowanie niepowodzeń emocjonalno – społecznych i ich konsekwencji

Terapia pedagogiczna zwana również zajęciami korekcyjno-kompensacyjnymi jest ukierunkowana na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowych dziecka, jako jednej ze szczególnie ważnych przyczyn niepowodzeń w przedszkolu i szkole. Zajęcia dedykowane są dzieciom, którym brak opanowania pewnych umiejętności utrudnia prawidłowy rozwój. Zajęcia te mają także na celu stworzenie dziecku możliwości rozwoju umysłowego i społecznego oraz także emocjonalnego.

 TUS MGR ILONA GILEWSKA, MGR JUSTYNA RADKOWSKA

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Zajęcia służą podnoszeniu i nabywaniu umiejętności z zakresu:

1. Pracy z emocjami :

· nazywania uczuć własnych

· wyrażania uczuć

· zrozumienia świata uczuć innych dzieci i dorosłych

2. Budowania empatii i współpracy

3. Komunikacji interpersonalnej:

· umiejętność posługiwania się komunikatem „Ja”

· radzenia sobie w sytuacji konfliktowej

4. Kształtowania poczucia własnej wartości

5. Pracy nad pokonywaniem nieśmiałości


Nauczyciele wspomagający- pedagodzy od zaburzeń autyzmu i zespołu aspergera

 mgr Anna Cagara, mgr Ilona Gilewska

Zadania:

  1. Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami zajęć edukacyjnych; 
  2. Realizowanie zintegrowanych działań i zajęć określonych w IPET; 
  3. Prowadzenie wspólnie z innymi nauczycielami i specjalistami pracy wychowawczej z dziećmi z niepełnosprawnościami; 
  4. Udzielanie pomocy nauczycielom pomocy w doborze form i metod pracy z dziećmi z niepełnosprawnościami 
  5. Prowadzenie innych zajęć odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwoje, edukacyjne, psychofizyczne, w szczególności: zajęć rewalidacyjnych, 
  6. Współpraca z rodzicami dziecka z niepełnosprawnością bieżące informowanie rodziców  o pracy dziecka na zajęciach, o zachowaniu, o relacjach z rówieśnikami, o napotkanych trudnościach, o osiągniętych sukcesach, udzielanie porad związanych z koniecznością skorzystania z pomocy innych specjalistów itd.

PSYCHOLOG mgr Renata Banaszewska  i PEDAGOG SPECJALNY mgr Justyna Radkowska

  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę  i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola,
  • udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  •  podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
  • wspieranie nauczycieli


Aktualności

Dzień logopedy
Dzisiaj w naszym przedszkolu obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy. To święto ma na celu podkreślenie znaczenia logopedii dla rozwoju mowy i komunikacji [...]

2024-03-13

Więcej
Dzień Kobiet
„Dla kobiet ten dzień jest zarezerwowanyDla każdej babci, córki i mamy” 8 MARCA  to wyjątkowy dzień w roku. Jest to taki dzień w roku, w którym świętują wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe [...]

2024-03-08

Więcej
Szukamy wiosny.
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Przyroda budzi się do życia. Korzystając ze słonecznej aury wszyskie przedszkolaki ze swoimi Paniami wybrały się na spacer ulicami Klimontowa, by poszukać pierwszych oznak wiosny [...]

2024-02-27

Więcej