Terapeuta pedagogiczny

mgr Ilona Gilewska


Konsultacje dla Rodziców z Terapeutą Pedagogicznym są we wtorki od 13:00 - 13:30


Terapeuta pedagogiczny

Terapia pedagogiczna to jedna z form pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami, jest dostosowana do możliwości i potrzeb dziecka, które zostało poddane diagnozie w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczy ona ćwiczeń rozwijających funkcje motoryczne jak

i poznawcze.

Etapy terapii pedagogicznej:

Budowanie motywacji dziecka do udziału w zajęciach oraz nawiązanie pozytywnych relacji miedzy uczniem a prowadzącym, organizacja ćwiczeń rozwijających funkcje percepcyjno-motoryczne

( percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna , sprawność manualna),

Mówiąc o terapii pedagogicznej, mamy na myśli działania korekcyjno-kompensacyjne. Tu nauczyciel podejmuje usprawnianie zaburzonych funkcji, a z drugiej strony wskazuje dziecku ćwiczenia i aktywności, których celem jest wspieranie umiejętności dobrze rozwiniętych po to, aby stały się wsparciem dla funkcji zaburzonych.

Im wczesnej podejmiemy działania w tym zakresie, tym większa szansa na to, że pomożemy dziecku uporać się z jego trudnościami. Pierwsze czynności diagnostyczne powinny się odbyć na etapie przedszkola. Dzięki rzetelnie prowadzonej terapii na terenie placówki oraz wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym będą miały efektywne przełożenie na przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.

Jakie dzieci powinny zostać objęte tą właśnie formą terapii:

-przejawiający nieharmonijny rozwój,

- przedszkolni i wczesnoszkolni,

- u których zdiagnozowano ryzyko dysleksji, 

-z trudnościami w zakresie koncentracji, 

-uwagi i pamięci,

- z zaburzeniami integracji sensorycznej, 

-ze specyficznymi trudnościami w nauce,

- mających obniżony poziom umiejętności grafomotorycznych i manualnych,

- przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej, 

-z opóźnionym rozwojem psychoruchowym, 

-z problemami dotyczącymi lateralizacji,

- z nadpobudliwością psychoruchową.

Ogólne zasady postępowania w terapii:

Stymulować rozwój umysłowy, emocjonalny, fizyczny i społecznych uczniów obciążonych deficytami i dysharmonią rozwojową.

Cele terapii są uzależnione od indywidualnych potrzeb i możliwości, muszą być zbliżone do zaleceń zwartych w diagnozie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Terapia powinna być prowadzona systematycznie, należy stopniować trudności związane z opanowaniem różnych umiejętności, zajęcia powinny odbywać się indywidualnie, albo w małych grupach (od 2-5 osób).

Najpopularniejsze metody wykorzystywane w terapii:

-metoda malowania dziesięcioma palcami, 

-metoda rozwijającego W. Sherborne, 

-kinezjologia edukacyjna P. Dennisona,

- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

 -ekspresja ruchowa C. Orffa,

- gimnastyka rytmiczna,

- techniki relaksacyjne, 

-muzykoterapii,

Ważne jest również stworzenie na zajęciach odpowiedniej atmosfery (życzliwej i bezpiecznej), oraz regularne przekazywanie informacji o postępach dziecka jego opiekunom. Taka współpraca z rodzicami jest niezbędna. Nauczyciel powinien pokazać w jaki sposób rodzic ma współuczestniczyć w terapii i jak je wspierać (motywować, chwalić za poczynione postępy, wysiłek oraz pracę). Rodzic odpowiada również za to by dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia terapeutyczne i zawsze było na nie przygotowane.

mgr Anna Cagara
-oligofrenopedagog 

-surdopedagog

 -specjalista ds. edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

 Oligofrenopedagog: to specjalista od pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonej. Oligofrenopedagog to przede wszystkim osoba, która łączy specjalistyczną wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej z wrażliwością, cierpliwością, empatią i powołaniem. 

Główne cele i zadania oligofrenopedagoga: 

1.      Wyznaczenie możliwości rozwojowych, ustalenie celów i zadań wychowawczych.

 2.      Ukierunkowanie procesu rewalidacji w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego dziecka. 3.      Dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktyczno – wychowawczych. 

4.      Wsparcie autonomii i niezależności dziecka.

 5.      Dążenie do osiągnięcia maksymalnego, wszechstronnego rozwoju podopiecznego. 

6.      Praktyczne przygotowanie do funkcjonowania jednostkowego i społecznego. 

7.      Wsparcie dla rodziców w formie konsultacji i porad.

 Surdopedagog: to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, uczeniem,  terapią oraz wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży słabosłyszącej i niesłyszącej. Do jego zadań należy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych o charakterze indywidualnym z dzieckiem słabosłyszącym lub niesłyszącym. Surdopedagog podejmuje także działania korekcyjne zmierzające do usuwania wad i zaburzeń mowy i jej doskonalenia. W planowaniu  programu terapii kieruje się on bieżącymi potrzebami i możliwościami dziecka. Wspiera rodzinę w procesie wdydaktycznym i wychowawczym. Do dwóch podstawowych zadań  surdopedagoga  należy:

 - przywracaniem sprawności słuchu na tyle, na ile to możliwe, 

- przywracanie sprawności psychicznej przez stymulowania rozwoju procesów poznawczych, mimo zaburzenia słyszenia, 

- stymulowanie pozostałych zmysłów,

- prowadzeniem treningu słuchowego, językowego i komunikacyjnego, 

-  poszerzanie zasobu rozumianych słów oraz stymulowanie  ekspresji mowy dziecka, która z powodu dysfunkcji słuchu jest zniekształcona.

 Oddziaływanie surdopedagogiczne ułatwia dziecku z niedosłuchem prawidłowe rozumienie znaczenia komunikatów werbalnych i awerbalnych kierowanych do niego i ich adekwatnym interpretowaniu.


Aktualności

Dzień logopedy
Dzisiaj w naszym przedszkolu obchodziliśmy Europejski Dzień Logopedy. To święto ma na celu podkreślenie znaczenia logopedii dla rozwoju mowy i komunikacji [...]

2024-03-13

Więcej
Dzień Kobiet
„Dla kobiet ten dzień jest zarezerwowanyDla każdej babci, córki i mamy” 8 MARCA  to wyjątkowy dzień w roku. Jest to taki dzień w roku, w którym świętują wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe [...]

2024-03-08

Więcej
Szukamy wiosny.
Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Przyroda budzi się do życia. Korzystając ze słonecznej aury wszyskie przedszkolaki ze swoimi Paniami wybrały się na spacer ulicami Klimontowa, by poszukać pierwszych oznak wiosny [...]

2024-02-27

Więcej