Terapeuta pedagogiczny
mgr Ilona Gilewska
Konsultacje dla Rodziców z Terapeutą Pedagogicznym są we wtorki od 13:00 - 13:30
Terapeuta pedagogiczny
Terapia pedagogiczna to jedna z form pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami, jest dostosowana do możliwości i potrzeb dziecka, które zostało poddane diagnozie w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dotyczy ona ćwiczeń rozwijających funkcje motoryczne jak
i poznawcze.
Etapy terapii pedagogicznej:
Budowanie motywacji dziecka do udziału w zajęciach oraz nawiązanie pozytywnych relacji miedzy uczniem a prowadzącym, organizacja ćwiczeń rozwijających funkcje percepcyjno-motoryczne
( percepcja wzrokowa i słuchowa, orientacja przestrzenna , sprawność manualna),
Mówiąc o terapii pedagogicznej, mamy na myśli działania korekcyjno-kompensacyjne. Tu nauczyciel podejmuje usprawnianie zaburzonych funkcji, a z drugiej strony wskazuje dziecku ćwiczenia i aktywności, których celem jest wspieranie umiejętności dobrze rozwiniętych po to, aby stały się wsparciem dla funkcji zaburzonych.
Im wczesnej podejmiemy działania w tym zakresie, tym większa szansa na to, że pomożemy dziecku uporać się z jego trudnościami. Pierwsze czynności diagnostyczne powinny się odbyć na etapie przedszkola. Dzięki rzetelnie prowadzonej terapii na terenie placówki oraz wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym będą miały efektywne przełożenie na przygotowanie dziecka do podjęcia nauki w szkole.
Jakie dzieci powinny zostać objęte tą właśnie formą terapii:
-przejawiający nieharmonijny rozwój,
- przedszkolni i wczesnoszkolni,
- u których zdiagnozowano ryzyko dysleksji,
-z trudnościami w zakresie koncentracji,
-uwagi i pamięci,
- z zaburzeniami integracji sensorycznej,
-ze specyficznymi trudnościami w nauce,
- mających obniżony poziom umiejętności grafomotorycznych i manualnych,
- przejawiających trudności w zakresie orientacji przestrzennej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej,
-z opóźnionym rozwojem psychoruchowym,
-z problemami dotyczącymi lateralizacji,
- z nadpobudliwością psychoruchową.
Ogólne zasady postępowania w terapii:
Stymulować rozwój umysłowy, emocjonalny, fizyczny i społecznych uczniów obciążonych deficytami i dysharmonią rozwojową.
Cele terapii są uzależnione od indywidualnych potrzeb i możliwości, muszą być zbliżone do zaleceń zwartych w diagnozie poradni psychologiczno-pedagogicznej. Terapia powinna być prowadzona systematycznie, należy stopniować trudności związane z opanowaniem różnych umiejętności, zajęcia powinny odbywać się indywidualnie, albo w małych grupach (od 2-5 osób).
Najpopularniejsze metody wykorzystywane w terapii:
-metoda malowania dziesięcioma palcami,
-metoda rozwijającego W. Sherborne,
-kinezjologia edukacyjna P. Dennisona,
- Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
-ekspresja ruchowa C. Orffa,
- gimnastyka rytmiczna,
- techniki relaksacyjne,
-muzykoterapii,
Ważne jest również stworzenie na zajęciach odpowiedniej atmosfery (życzliwej i bezpiecznej), oraz regularne przekazywanie informacji o postępach dziecka jego opiekunom. Taka współpraca z rodzicami jest niezbędna. Nauczyciel powinien pokazać w jaki sposób rodzic ma współuczestniczyć w terapii i jak je wspierać (motywować, chwalić za poczynione postępy, wysiłek oraz pracę). Rodzic odpowiada również za to by dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia terapeutyczne i zawsze było na nie przygotowane.
mgr Anna Cagara
-oligofrenopedagog
-surdopedagog
-specjalista ds. edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Oligofrenopedagog: to specjalista od pracy z dziećmi i młodzieżą w różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej i sprzężonej. Oligofrenopedagog to przede wszystkim osoba, która łączy specjalistyczną wiedzę z zakresu niepełnosprawności intelektualnej z wrażliwością, cierpliwością, empatią i powołaniem.
Główne cele i zadania oligofrenopedagoga:
1. Wyznaczenie możliwości rozwojowych, ustalenie celów i zadań wychowawczych.
2. Ukierunkowanie procesu rewalidacji w zależności od stopnia upośledzenia umysłowego dziecka. 3. Dobór odpowiednich metod i form pracy oraz środków dydaktyczno – wychowawczych.
4. Wsparcie autonomii i niezależności dziecka.
5. Dążenie do osiągnięcia maksymalnego, wszechstronnego rozwoju podopiecznego.
6. Praktyczne przygotowanie do funkcjonowania jednostkowego i społecznego.
7. Wsparcie dla rodziców w formie konsultacji i porad.
Surdopedagog: to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, uczeniem, terapią oraz wspomaganiem rozwoju dzieci i młodzieży słabosłyszącej i niesłyszącej. Do jego zadań należy prowadzenie zajęć rewalidacyjnych o charakterze indywidualnym z dzieckiem słabosłyszącym lub niesłyszącym. Surdopedagog podejmuje także działania korekcyjne zmierzające do usuwania wad i zaburzeń mowy i jej doskonalenia. W planowaniu programu terapii kieruje się on bieżącymi potrzebami i możliwościami dziecka. Wspiera rodzinę w procesie wdydaktycznym i wychowawczym. Do dwóch podstawowych zadań surdopedagoga należy:
- przywracaniem sprawności słuchu na tyle, na ile to możliwe,
- przywracanie sprawności psychicznej przez stymulowania rozwoju procesów poznawczych, mimo zaburzenia słyszenia,
- stymulowanie pozostałych zmysłów,
- prowadzeniem treningu słuchowego, językowego i komunikacyjnego,
- poszerzanie zasobu rozumianych słów oraz stymulowanie ekspresji mowy dziecka, która z powodu dysfunkcji słuchu jest zniekształcona.
Oddziaływanie surdopedagogiczne ułatwia dziecku z niedosłuchem prawidłowe rozumienie znaczenia komunikatów werbalnych i awerbalnych kierowanych do niego i ich adekwatnym interpretowaniu.
Aktualności
Udział delegacji w obchodach 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja
Delegacja naszego przedszkola wzięła udział w obchodach 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja. Upamiętniając tę rocznicę, Przedszkolaki ze swoimi Rodzicami i Paniami Nauczycielkami uczestniczyli we Mszy Świętej w Kościele parafialnym a następnie złożyli kwiaty, oddając hołd bohaterom pod Pomnikami powstańców, gdzie odbyły się główne uroczystości [...]2024-05-03
WięcejRocznica Uchwalenia Konstytucji 3 maja
W dniu 30.04.2024r. obchodzono w naszym przedszkolu rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja. W tak ważnym dniu dzieci prezentowały się niezwykle uroczyście w galowych strojach [...]2024-04-30
WięcejDzień Ziemi
22 kwietnia obchodziliśmy światowy Dzień Ziemi. Podczas obchodów Dnia Ziemi przedszkolaki zastanawiały się, co dobrego możemy zrobić dla naszej planety [...]2024-04-22
Więcej